Sharks

Åhh vad störande..hade skrivit ett låångt inlägg om hajar som plötsligt raderades. Lyckat! aja det är la bara att börja om igen då. Så här kommer en ganska långt text, som jag faktiskt tycker att ni ska läsa, om hajar. Något förkortad verition av vad jag skrev förrut(kanske tur det XD) hehe

För er som inte vet så är ett av mina favoritdjur just hajar. Jag vet att det kanske låter konstigt för många just för att hajar är ett av världens mest fruktade djur och de är ju inte konstigt efter vad man sett på filmer eller läst om. Att hajar skulle döda allt som kom kom i dess väg och att människor skulle stå högst upp på listan av favorit maten är det nog många som tror eller har trott. Jag kan säga att det var typ det jag trodde innan jag fick upp ögonen för hajar men efter att ha läst och sett fakta filmer(för mkt fritid?haha) om dom så förstod jag att så var ju inte alls läget. Inte änns nära! Så det jag vill få ut av denna texten är väl främst att hajar inte är en varelse som är programerade för att döda men ochså att människan inte är speciellt oskyldiga vi heller. Så ni som är liite haj intresserade kan ju läsa en bit iallafall ;)

Igår såg jag ett klipp om en hund som attackerade en haj. Hajen låg i vattnet helt lungt och hade inte gjort någon skada(vad man såg på filmen iallafall) då hunden hoppade på hajen, bet den och drog upp den på land. Enligt rubriken så var hunden någon slags hjälte bara för att den hade attackerat hajen, dessutom tror jag hunden t.o.m var större en hajen. Men hallå liksom varför blev hunden någon slags hjälte efter den hoppat på hajen när hajen blir idiotsförklarad när den hoppar på något levande. Är inte hajen en levande varelde? Eller har hajen redan gjort så mycke skada att det bara är bra när dom dödas? För visst är inte männsiskan helt oskyldig! Vi har gjort så att hajen  är påväg att bli utrotningshotad pågrund av att vi fiskar upp dom ,skär av deras fenor för att sedan slänga tillbaka halvdöda hajar i havet bara för att få hajfensoppa, vi inkräktar hajarnas revir genom att dra ut en bunt turister på dykning för att komma närmare de stora skräckinjagande bestarna och tjuvfisket som drar upp hajarna för att sedan ta vissa delar och sälja som souvenirer. Låter vi så oskyldiga? Nej, inte precis!

 Att hajar attackerar människor ibland så att ett eller två ben går av eller i värsta fall att människan dör är ju såklart väldigt tragiskt och ger även en hajälskare kalla kårar genom kroppen! Men i de flesta fall så biter de inte på en människa med mening eller för att de vill äta upp oss utan för att de ofta tror att vi är en säl eller kanske en sköldpadda så de tar ett bett(smakar lite) för att sen inse att vi inte är något att ha. Vi människor har visst för låg fetthalt eller något sånt tror jag som gör att vi smakar riktigt illa. Så det där med hajattacker är alltid tragiskt och det är inte det att jag tycker att det är människans fel om den blir skadad av en haj, absolut inte! Men att människor skulle stå som favoritmaten och att hajen bara är till för att döda är ju så osant det kan bli. Det bästa hade ju varit om människorna skulle strunta i hajen och hajen skulle strunta i människorna men så kommer de ju antagligen aldrg att bli.. Men det finns ju lätta medel att minska risken att en haj dras till en te.x  att ta av sig smycken innan man badar, simmar nära stranden och att man inte simmar ensam. Sen just i Sverige är väl sannolikheten mycket liten att en haj skulle attackera en människa men i Australien händer de fler och fler hajattacker per år. Är det helt och hållet hajens fel eller är det för att människor kansse fiskar så mycket att hajarna måste dra sig in mot land för att hitta någon mat?





Över till något annat lite snabbt :P För er som är intresserade så åkte jag ner till torget förrut och hör och häpna så hittade jag något(okej kanske inte så ovanligt XD) Ett par jeans och en lite festligare topp =)

Nu blire snart mat här hemma =)

Kommentarer
Postat av: Linda

lägg upp bilder på det du köpt vill se ;)

2009-02-14 @ 12:47:29
URL: http://melikepurple.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0